tirsdag 13. august 2013

Tale fra konfirmanten.

Min datter på 15 hadde en nydelig konfirmasjon. Det ble en skikkelig markering på Oslo konserthuset. Her var det musikkinnslag, dans og dikt med råd til de mange konfirmanter som tok i mot diplomene sine. Jeg må si at dette syns jeg var virkelig  høytidelig.








Hvorfor konfirmasjon? Fra: human.no 
Vi ønsker at alle skal ta egne valg og utfordrer ungdom til selvstendig tenkning og etisk refleksjon. Konfirmasjon på et humanistisk grunnlag innebærer både kurs og avslutning med en høytidelig seremoni.

Med kurset ønsker vi å oppmuntre til selvstendig tenkning og etisk refleksjon i tillegg til å styrke de humanistiske verdiene i samfunnet. Gjensidighetsfølelse, ansvarsbevissthet og respekt for andre er fine ord, men hva betyr de – ikke bare på papiret, men også i praksis? Og hva betyr det å ta ansvar for egen livsutfoldelse – og samtidig bidra til at andre har de samme mulighetene? Dette er noen av temaene som tas opp i kurset.
Human-Etisk Forbunds landsstyre vedtok i 1999 den gjeldende målformuleringen for konfirmasjonen:
"Formålet med Humanistisk konfirmasjon er å styrke humanistiske verdier i samfunnet. Humanistisk konfirmasjon er et tilbud til ungdom som ønsker et kurs i livssyn og etikk og en høytidelig seremoni på dette grunnlaget. Målsettingen for kurset er å styrke de unges evne til selvstendig tenkning og etisk handling, gjennom å fremme
  • innsikt i egne opplevelser, holdninger og atferd
  • evne til refleksjon og til å stille kritiske spørsmål  
  • bevissthet om livssyn
  • evne til omtanke, respekt, toleranse og til å ta ansvar".

Jenta mi valgte en humanistisk konfirmasjon. Hun dro på en ukes leir på Eidene på Tjøme tidlig i våres og fikk et intensiv kurs i livssyn og etikk, humanisme og menneskerettigheter. Dette belyser jenta mi i sin tale til gjestene på konfirmasjons-festen etterpå. Der spilte hun også 3 nydelige sanger fra animé serien Hetalia. I sin tale tar hun opp hva grunntanken i humanismen er "humanismen som kort oppsummert er et demokratisk, non-religiøs og etisk livssyn som fremmer menneskers rett til sitt eget liv. Det å ta ansvar for å forme og gir mening til sett eget liv."



Fra konfirmanten:
Hvorfor står vi her samlet i dag?
Vi er samlet i dag for å markere at jeg er blitt en ung voksen, I dag er min konfirmasjon. Vi var på seremonien og delte den store opplevelsen sammen. Det er sikkert noen som lurer på hvorfor jeg valgte en borgerligkonfirmasjon? Gitt at mine foreldre er kristne og det var ikke mer enn 4 år siden Glenn konfirmerte seg kristelig. Men i år måtte jeg ta et valg.

Det å velge en tro eller et livssyn kan innebære en kritikk av andre livssyn. Hvis man er jøde eller muslim, er dette en kritikk av de kristnes tro på at Jesus er guds sønn. På samme måte mener de kristne at jødene ikke forsto at Jesus var den Messias de ventet på. Jeg som humanist vil også måtte kritisere andre livssyn for jeg tror heller ikke på jødene, muslimene, kristne eller de andres tro, men vi vet hva en slik kritikk kan medføre, vi vet hva det har medført… nemlig konflikter og krig gjennom historien. Men når vi møter mennesker med forskjellige livssyn fra våres egne vil man oppdage at man har mer tilfelles enn man skulle tro. 

Alle har en felles verdi, alle forsøker å være moralske og etiske mennesker, alle vil skape et godt samfunn. Når vi er uenige har vi noe som heter demokrati. 

Jeg har valgt humanismen som kort oppsummert er et demokratisk, non-religiøs og etisk livssyn som fremmer menneskers rett til sitt eget liv. Det å ta ansvar for å forme og gir mening til sett eget liv. Vi avviser overnaturlige oppfatninger av virkeligheten!

Glenn ( takk)
Pappa ( takk)
Mamma ( takk)

Jeg vil takke alle sammen kommet hit og jeg vil takke for alle gavene og gratulasjonene og gode ønsker for min reise som en ung voksen, og takk til de som har bidratt til å lage denne festen


Takk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar